تکامل بینایی نوزاد از تولد تا یک سالگی چگونه است؟

سیر تکامل بینایی نوزاد چگونه است؟
نوزاد از همان روز اول می‌تواند خوب ببیند؟ چه زمانی قدرت دید نوزاد کامل می‌شود؟ شاید اینها سوالهای شما هم باشد، پس اگر می‌خواهید از مراحل تکامل بینایی نوزاد سر دربیاورید، این مطلب کمک زیادی به شما می‌کند.
اولین روزهای بعد از تولد
در این روزها نوزاد تار می‌بیند و فقط می‌تواند اشیایی که در فاصله حدود ۲۵ سانتی متری قرار دارند تشخیص بدهد. یعنی حدود فاصله صورت او تا مادرش در زمان شیرخوردن. البته نوزاد فقط چند ثانیه به صورت مادرش نگاه می‌کند. برای تشویق رشد بصری در هر دو چشم، مادر باید برای شیر دهی از هر دو سینه استفاده کند. در این صورت هر دو چشم به صورت یکسان برای دیدن تحریک می‌شوند. در این روزها نوزاد همه چیز را سیاه و سفید می‌بیند. بعد از چند ماه دید رنگی چشمها شروع به رشد می‌کند. دید رنگی نوزاد در حدود ۴ ماهگی کامل می‌شود. در هفته اول اشیا سفید و سیاه برای نوزاد بیشتر از بقیه رنگها تحریک کننده هستند.

تشخیص از هفته دوم
از هفته دوم تولد به بعد نوزاد می‌تواند کم کم چهره مادر و پدرش را تشخیص بدهد. او چندین ثانیه روی صورتها تمرکز می‌کند. در این حالت باید به او نگاه کنید و با لبخند به این بازی او پاسخ بدهید. البته حتما باید در میدان دید او قرار بگیرید، یعنی همان فاصله ۲۵ سانتی متری. در این زمان نوزاد از اینکه می‌تواند چهره مادرش را ببیند خیلی خوشحال است.
مکث کردن و خیره شدن از هفته سوم
از هفته سوم به بعد نوزاد چهره مادرو پدرش را تشخیص می‌دهد، البته او هنوز هم می‌تواند فقط تا ۲۵ سانتی متری مقابلش را ببیند. با این حال، توجه او در این هفته طولانی تر شده است. تا این زمان نوزاد فقط ۳ تا ۴ ثانیه به صورت مادر و پدرش خیره می‌شد، اما در زمان او تا ۱۰ ثانیه می‌تواند نگاه کند و به اصطلاح زل بزند. از این هفته به بعد سیر تکامل بینایی نوزاد خیلی سریعتر می‌شود. بهتر است با صحبت کردن و انجام کارهای خنده دار و لبخند زدن نزدیک به صورت نوزاد دید او را تحریک کنید. با قرار دادن اسباب بازی های خوش رنگ و لعاب در جلوی چشمهای او می‌توانید به سرعت تکامل بینایی‌اش کمک کنید. 
توجه به اشیا در هفته چهارم
نوزاد از هفته چهارم به بعد کم کم به دنیای اطرافش توجه می‌کند. او زمانی که در آغوش مادر و پدر است به اشیای اطرافش نگاه می‌کند و سرش را برای دیدن اشیا می‌چرخاند.

تکامل بینایی نوزاد در یک ماهگی
در این ماه نوزاد می‌تواند چشمهایش را به سمت منابع نور بگرداند.می‌تواند تماس چشمی برقرار کند و اشیا را به صورت افقی و حول محور وسطشان دنبال کند. با اینکه در این ماه منابع نور را دنبال می‌کند اما چشمهای نوزاد در ۱ ماهگی خیلی به نور حساس نیستند. به همین دلیل زمان خواب او نگران روشن یا خاموش کردن چراغها نباشید. این کارباعث بدخوابی نوزاد نمی‌شود.
بینایی نوزاد در دو تا سه ماهگی
در این سن نوزاد می‌تواند چهره ها را به خوبی و کامل تشخیص بدهد. می‌تواند چشمهایش را حرکت بدهد و اشیا را به صورت عمودی و دایره‌ای دنبال کند. حساسیت به نور در او بیشتر می‌شود. دست یا پاها را در واکنش به دیدن اشیا تکان می‌دهد.می‌تواند تماس‌های مشتاقانه چشمی را برای مدت زمان بیشتری برقرار کند. حالا زمان خرید و قرار دادن یک شی متحرک روی گهواره اوست. کودک لم دادن به پشت و خیره شدن به اشیا متحرک را دوست دارد. در این زمان نوزاد زمان صحبت کردن، آواز خواندن و کتاب خواندن به حرکات لبهای مادرش خیره می‌شود.
بینایی نوزاد در ۳ تا ۶ ماهگی
میدان دید نوزاد در این ماه بیشتر می‌شود و می‌تواند نگاهش را حول محور شی بچرخاند. نوزاد در این سن به دست و پاها و اسباب بازی هایش کنجکاو می‌شود و بیشتر توجه می‌کند. همچنین افتادن و غلت زدن اسباب بازی ها را با هیجان بیشتری تعقیب می‌کند. کم کم تمرکزش تقریبا روی سراسر خانه است و دوست دارد به عکس العمل ها نگاه کند و چشمها را به طور مستقل از سر حرکت می‌دهد. در این مرحله، نوزاد خیلی بیشتر از قبل به اسباب بازی ها و تصاویر علاقمند می‌شود. او به طور مداوم با چیزهایی که چشم اندازش را تحریک می‌کنند، درگیر است. مطمئن شوید که اسباب بازی‌های مناسب به اندازه کافی در دسترسش هست . دید رنگی نوزاد در حدود ۴ ماهگی کامل می‌شود.نحوه خرید اسباب بازی برای نوزادان زیر یک سال - اینفو

بینایی نوزاد در ۷ تا ۱۰ ماهگی
نوزاد در این سن به تصاویر علاقه نشان می‌دهد و توجهش به اشیای کوچک و رنگی جلب می‌شود و به آنها دست می‌زند. اشیا نیمه پنهان را می‌شناسد از طریق بخش آشکارش تشخیص می‌دهد.
بینایی نوزاد در ۱۱ تا ۱۲ ماهگی
نوزاد در این سن کاملا می تواند تصاویر را تشخیص بدهد. مثلا یک آلبوم عکس جلویش بگذارید به راحتی می‌تواند افرادی را که می‌شناسد با دست نشان بدهد. او می‌تواند از پنجره اشخاص را دیده و بشناسد. می‌تواند در بازی با مادر و پدرش چهره‌ها را به خوبی تشخیص بدهد. دید کاملی در خانه دارد و همه چیز را خوب می‌بیند.

مدیر فروشگاه اینترنتی
ارسال دیدگاه