سرلاک برای نوزادان فواید و انواع آن

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn%3AANd9GcTsDD_JEVmVK0FvnESh7Xt3eNesX1GblELn9s7_ncHZvgz-N2Zm&usqp=CAU

 

 

فواید سرلاک برای نوزاد

سرلاک غذای کمکی سالمی برای نوزاد است. این محصول بصورت وسیع برای هر سن نوزاد موجود است.همچنین سرلاک از نظر طعم و قوام دارای تنوع است. در تعریف علمی می توانیم سرلاک را یک غلات مخصوص نوزاد بنامیم که دارای پروبیوتیک مفید بیفیدوس است که این پروبیوتیک باعث تقویت سیستم ایمنی و گوارشی نوزاد شما میشود.

کودک تا ۶ ماهگی باید شیر مادر را بخورد. زیرا شیر مادر تمام ریزمغذی های مورد نیاز نوزاد را از جمله کربوهیدرات، چربی، آب، قند، پروتئین و آنتی بادی تامین میکند. راههای افزایش مادر وجود دارد که در صورت کمبود شیر بدن خود از آنها بهره بگیرید

یکی از فواید سرلاک این است که می‌تواند با آهن و سایر مواد معدنی ضروری برای رشد و سلامت کودک غنی شود. از این رو اگر جزو مادران شاغل و پر مشغله هستید و در غذای کمکی نوزاد شما میوه و سبزیجات کافی وجود ندارد سرلاک می‌توان بخشی ازنیازهای غذایی بدن او را تأمین کند. هر چند که بهتر است مادران برای آشنایی ذائقه کودک با انواع طعم‌ها و مزه‌ها، به سراغ مصرف انواع سبزیجات به‌صورت پوره شده یا تکه‌های کوچک غذاهای مختلف خانگی بروند تا سلیقه غذایی کودک به‌خوبی شکل گیرد.
سرلاک های مختلف بر اساس فرمول و تولیدکننده‌های مختلف، ترکیبات گوناگونی دارند اما مهم‌ترین ترکیبات موجود در انواع سرلاک ها عبارتند از غلات و حبوبات، آهن، کلسیم، ویتامین D، پروتئین، روی، ویتامین A، ویتامین C و امگا ۳ و امگا ۶ است. بهتر است سرلاک حاوی رنگدانه و مواد نگهدارنده نباشد تا بدن کودک نسبت به این مواد واکنش نشان ندهد.
بطور معمول مادران می‌توانند تا دو سالگی از سرلاک به عنوان غذای کمکی نوزاد استفاده کنند اما توصیه می‌شود که همزمان با مصرف سرلاک نوزادان با انواع و اقسام غذاهای سفره آشنا شوند و طعم و مزه غذای خانگی را ترجیح دهند.

 

سرلاک برای وزن گیری نوزاد
بعضی از مادران برای وزن گیری نوزاد به سراغ مصرف سرلاک می‌روند و به عنوان یک غذای کمکی نوزاد روی آن حساب می‌کنند. کدام سرلاک نوزاد را چاق می‌کند و بهترین سرلاک چاق کننده نوزاد کدام است؟
واقعیت این است که بیشتر سرلاک های آماده ترکیب کم و بیش یکسانی دارند اما در صورتیکه می‌خواهید سرلاک در وزن گیری نوزاد تأثیر بیشتری داشته باشد، می‌توانید خودتان سرلاک خانگی مقوی‌تری آماده کرده و آن را مواد پرکالری ترکیب کنید.
اگر می‌خواهید ازسرلاک برای وزن گیری نوزاد استفاده کنید می‌توانید میوه‌های پرکالری مانند موز را به سرلاک بیفزایید. به این ترتیب کالری سرلاک بیشتر شده و می‌تواند در وزن گیری نوزاد لاغر تأثیر داشته باشد. علاوه بر این استفاده از مغزدانه های روغنی، عسل و .. هم می‌تواند در افزایش وزن نوزاد تأثیر بیشتری داشته باشد

انواع سرلاک برای نوزادان
هر کدام از سرلاک ها با توجه به سن کودک مورد استفاده قرار می‌گیرند. نکته مهم این است که نوع سرلاک را متناسب با سن کودک انتخاب کرده و در مصرف آن زیاده روی نکنید.

 

سرلاک برنج

از ۶ ماهگی نوزاد به بعد می‌تواند برای نوزاد مصرف شود. این سرلاک هضم آسانی دارد و برای بیشتر نوزادان مناسب است.

 

سرلاک گندم

نوزاد از یکسالگی به بعد می‌تواند سرلاک گندم را همراه با عسل مصرف کند. این سرلاک یکی از محبوب‌ترین طعم‌ها برای کودکان است و حتی نوزادان بدغذا هم طعمش را می‌پسندند.

سرلاک جو

از ۷ ماهگی به بعد می‌توانید نوزاد را با طعم این سرلاک آشنا کنید. البته معدودی از کودکان ممکن است نسبت به مصرف جو آلرژی داشته باشند. از این رو این سرلاک را در ابتدا به مقدار بسیار کم در اختیار کودک قرار داده و اگر علائم حساسیت را مشاهده نکردید، به‌تدریج میزان مصرف آن را افزایش دهید.

 

سرلاک مخلوط غلات و میوه

هنگامی که نوزاد از انواع سرلاک به طور جداگانه تغذیه کرد و نسبت به آن‌ها آلرژی نداشت، می‌توانید از سرلاک‌ مخلوط غلات استفاده کنید. با مخلوط کردن چند غله مختلف، بدن کودک از مزایای همه آن‌ها بهره مند و تنوع طعم بیشتری برای کودک ایجاد می‌شود. هم چنین می‌توان از ترکیب شیر، میوه خشک شده و روغن‌های گیاهی نیز با آن‌ها استفاده کرد.

 

 

سرلاک با بیسکوییت مادر برای نوزاد
یک نوع سرلاک خانگی دیگر با کمک بیسکوییت مادر یا بیسکوییت ساقه طلایی تهیه می‌شود. می‌توانید این سرلاک خانگی را بعد از ۷ ماهگی برای نوزاد آماده کنید. برای تهیه این سرلاک یک عدد بیسکوییت مادر یا ساقه طلایی را کاملاً خرد کرده و با چند قاشق آب جوشیده سرد مخلوط کنید. بیسکوییت ساقه طلایی به دلیل دارا بودن سبوس برای رفع یبوست نوزاد و تنظیم سیستم گوارش او مفید است.

 

نکات مهم جهت تغذیه کودک با سرلاک

با دستور پزشک شروع به تغذیه نوزاد با غذای جامد کنید. برخی پزشکان ۴ ماهگی و برخی دیگر پایان شش ماهگی را زمان آغاز غذای جامد می‌دانند.
از زمان آغاز دادن غذای کمکی نوزاد، با فرآیندی سرشار از سعی و خطا روبرو خواهید شد. نه تنها در روش غذا دادن به کودک (آماده کثیف کاری باشید!)، بلکه در واکنش نشان دادن بدن کودک به غذای جدید.
ابتدا با سرلاک‌های تک غله‌ای و ساده شروع کنید. سپس به سراغ سرلاک‌های چند غله و حاوی میوه بروید.
پس از دادن یک غذای جدید به کودک، سه روز صبر کنید و واکنش‌های بدن او را زیر نظر بگیرید. سپس غذای جدید دیگری به او بدهید.
مراقب نشانه‌های آلرژی باشید. التهابات پوستی، جوش‌های ریز، مشکلات گوارشی مانند اسهال و استفراغ و مشکلات تنفسی از نشانه‌های آلرژی به غذاست. با مشاهده این علایم به دکتر مراجعه کنید و در صورت حاد بودن وضعیت نوزاد، سریعا اورژانس را خبر کنید.
پیرامون گلوتن موجود در سرلاک گندم و حساسیت زا بودن آن، در میان پزشکان، اختلاف نظر وجود دارد. برخی تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که اگر نوزاد قبل از شش ماهگی گندم مصرف کند، احتمال آلرژی او نسبت به گلوتن، بسیار کاهش می‌یابد.
از استفاده از محصولاتی که دستکاری ژنتیکی شده‌اند برای غذای نوزاد بپرهیزید. مطمئن شوید که مواد تشکیل دهنده سرلاک ۱۰۰% ارگانیک بوده و هیچ ماده دستکاری ژنتیکی شده در آن وجود ندارد.
مصرف سرلاک برنج را برای نوزاد محدود کنید. وجود درصد بالای آرسنیک در برنج، می‌تواند موجب مشکلات پوستی در نوزاد شود. بهتر است استفاده از سرلاک برنج به یک تا دو وعده در روز محدود شود.
استفاده از غلات کامل نسبت به غلات تصفیه شده، برتری دارد. غلات کامل دارای فیبر بالاتر و ویتامین‌ها و املاح بیشتری نسبت به غلات تصفیه شده، هستند.

 

مدیر فروشگاه اینترنتی
ارسال دیدگاه