نوشیدنی جادویی برای افزایش قد کودکان!

بهترین ماده غذایی برای افزایش قد کودکان چیست؟ چه نوشیدنی می تواند به رشد قدی کودکان کمک کند؟ یکی از مهمترین دغدغه های ذهنی مادر و پدرها رشد مناسب فرزندانشان است. اینکه خوب وزن بگیرند و قد بلند شوند. اما چه مواد غذایی و چه نوشیدنی هایی به رشد قدی کودک کمک می کند؟

شیر سلطان نوشیدنی ها

درست است شیر فواید زیادی دارد، اما زمان مصرف آن خیلی مهم است. پژوهشگران تاکید می‌کنند، نوشیدن شیر لبنی باعث افزایش قد در دوره نوجوانی می‌شود. علاوه بر شیرهای لبنی مصرف سایر نوشیدنی‌های غیرلبنی مانند شیر بادام یا سویا ارتباط تنگاتنگی با قد کودکان دارد. اما تحقیقات نشان داده است که کودکان نوپایی که روزانه ۳ تا ۴ فنجان شیر بادام می خورند نسبت به همسالان خود که از شیر گاو استفاده می‌کنند کوتاه قدتر هستند. زیرا شیر بادام پروتئین و چربی کمتری نسبت به شیرهای دیگر دارد. مطالعات نشان داده است قد دختران علاوه بر ژنتیک ارتباط مستقیمی با نوشیدن شیر دارد. کودکانی که تا سه سالگی شیر بیشتری می‌خورند بعد از سن بلوغ ۲/۵ سانتی متر از هم سالان خود بلندتر هستند. به همین دلیل برای دختران تا قبل از بلوغ کامل و پسران تا ۲۵ سالگی نوشیدن شیر اهمیت زیادی دارد. بیشتر بخوانید مهمترین عامل تاثیر گذار در قد کودکان

شیر به تنهایی کافی نیست

شیر علاوه بر تاثیرات افزایش قد باعث تراکم استخوان و قوی شدن استخوان‌ها هم می‌شود. البته تمام محتویات رژیم غذایی کودکان بسته به شیر خوردن زیاد آن ها نیست بلکه باید به اندازه مصرف شود. رشد استخوان‌ها در زمان کودکی تاثیر به سزایی در سلامتی و محکم شدن استخوان‌ها بعد از بلوغ دارد. برای بلند شدن قد کودکان باید به اندازه کافی پروتئین، چربی، کربوهیدرات، ویتامین و موادمعدنی دریافت کنند. دریافت کم کالری در این دوران باعث ضعیف شدن بدن کودک، کوتاهی قد و حتی پایین آمدن ضریب هوشی کودک می شود.
براساس مطالعات بدست آمده کودکان ۲ الی۳ ساله باید روزانه ۲ فنجان شیر و ۴ الی ۸ ساله ۲.۵ فنجان شیرمصرف کنند. البته برای کودکان و نوجوانان ۹ الی ۱۸ ساله ۳ فنجان شیر توصیه می‌شود.بیشتر بخوانید چه ورزشهایی باعث افزایش قد کودکان می شود؟

 

chelino@1254
ارسال دیدگاه